Lacoste

Het merk, begonnen als tennismerk, is tegenwoordig niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Menig man heeft minimaal één van de kenmerkende polo's in zijn kast hangen en dan hebben we het nog niet eens over andere kledingstukken, schoenen en accessoires.

De geschiedenis van Lacoste

René Lacoste, een tennisser geboren in 1904, maakte in de jaren twintig van de vorige eeuw veel indruk met zijn tennisprestaties. Zo wist hij vijf keer de French Open Tenniskampioenschappen, drie keer Wimbledon en twee keer de US Open te winnen. Nadat René Lacoste in 1933 stopt met het spelen van professioneel tennis, zet hij het bedrijf Lacoste op. Dit doet hij samen met zijn vriend André Gillier die de eigenaar is van het grootste textielbedrijf van Frankrijk. René stond als tennisser bekend om de eigenschappen: elegantie, sportiviteit en vasthoudendheid. Dit werden de kernwaarden van het merk Lacoste.

Lacoste als merk

Het merklogo van Lacoste bestaat uit een krokodil. De oorsprong hiervan ligt bij een weddenschap die René Lacoste had met als inzet een tas van krokodillenleer. Ook speelde hij met de vastberadenheid van een krokodil en zo was zowel zijn bijnaam als beeldmerk geboren.

Het boegbeeld van Lacoste is toch wel de polo. René haalde de mouwen van een shirt, gebruikte een ander materiaal (petit pique) en de iconische Lacoste polo was geboren! Hij vond dit alles hard nodig om de tennissport goed te kunnen beoefenen. Later bleek dit tot een ware kledingrevolutie te leiden.

Vanaf 1951 worden er niet alleen meer polo’s in ‘tennis-white’ gemaakt, maar ook in andere kleuren en met strepen. 1958 is het jaar waarin een kindercollectie wordt gelanceerd. Ook geurtjes en lederwaren (gelanceerd in de jaren zestig) worden aan de collectie toegevoegd en in de jaren tachtig worden hier ook nog zonnebrillen en tennisschoenen aan toegevoegd.

Er volgen nog vele innovaties en ontwikkelingen, waarvan de meest recente het benoemen waard is: Novak Djokovic is sinds 2017 de nieuwe krokodil. Hij is een legendarische tennisspeler en een geweldige kampioen. Met zijn sportieve elegantie, doorzettingsvermogen en fair play deelt hij de eigenschappen van René Lacoste en past hij perfect bij dit merk.

Lacoste is vandaag de dag een lifestyle merk voor heren, dames én kinderen met textiel, brillen, lederwaren, schoenen, ondergoed, horloges en luchtjes.

Waar staat Lacoste voor?

De missie van Lacoste is om een uniek vrijetijdsmerk te zijn dat elegantie en luxe uitstraalt. Op het gebied van creatie, stijl, fabricage en retail kenmerkt Lacoste zich door kwaliteit en professionaliteit.

De iconische polo

Hét icoon van Lacoste, is de in Troyes ontworpen polo. De polo is in 1933 ontworpen en, ondanks dat deze qua stijl wel met de mode mee is gegaan, niet veel veranderd. De polo wordt gemaakt van het beste katoen (petit-piqué). De wijze waarop René Lacoste de stof vervaardigde geeft de polo zijn elegante, comfortabele eigenschappen. De stof is flexibel en gaat lang mee.

De polo’s worden met zorg samengesteld. Zo wordt er extra aandacht besteed aan de schoudersectie en kraag. Uiteraard is elke polo voorzien van het bekende Lacoste krokodillenlogo. Dit logo wordt gemaakt met meer dan 1.000 steken per stuk.

Lacoste stijl

Lacoste produceert kledingstukken die zowel op als naast de baan gedragen kunnen worden (‘Athleisure’). De garderobe is geïnspireerd op sport, waardoor aan alles wat daarbij komt kijken is gedacht. Zo heb je veel bewegingsvrijheid en zijn de kledingstukken bijzonder duurzaam. Lacoste was het eerste merk dat het logo aan de buitenkant van de kleding zette.

De iconische polo wordt regelmatig herzien maar de basis blijft hetzelfde. Inspirerende samenwerkingen met bijvoorbeeld kunstenaars of ontwerpers maken dat de polo (tijdelijk) in verschillende seizoenen met andere prints of kleuren op de markt wordt gebracht.

Lacoste heeft meerdere fabrieken in de wereld om collecties van de bekende kwaliteit te ontwikkelen. De kleding wordt, waar in de wereld dan ook, gemaakt in fabrieken die geheel voldoen aan de strenge eisen op het gebied van kwaliteit, human resources en milieu.